Oproep elektrische deelauto

Graag delen wij onderstaande oproep van bewoners uit de Hoeven met jullie. Zij willen een elektrische deelauto initiëren, om het elektrische rijden voor iedereen toegankelijk te maken. Doe jij mee?


Beste Hoevebewoners en andere belangstellenden,

Wij (Hanne Boendermaker en ik) zouden graag met wat buurtgenoten na willen denken over één (of meerdere) elektrische deelauto in de buurt.

We willen graag elektrisch rijden, om onze CO2-uitstoot te verminderen. (Zelfs als zo’n auto op kolenstroom rijdt en niet op groene stroom, is hij beter voor het milieu dan een benzine-auto; inclusief energie nodig voor productie van auto + accu.) Zo’n auto is ook comfortabel (zowel voor inzittenden als buren) door het gebrek aan motorgeluid. Daarnaast hoef je (tenzij je hele lange ritten maakt) nooit meer langs een tankstation, maar kan de auto gewoon op de parkeerplaats opladen.

We willen graag een deelauto, omdat we de investering van een nieuwe elektrische auto niet kunnen dragen. Er zijn wel tweedehandsjes beschikbaar, maar die hebben erg beperkte range. Huidige nieuwe modellen hebben 200 tot 400 haalbare kilometers. Dat is genoeg voor woon-werkverkeer, ritjes naar familie, weekendjes weg, etc. Zeker als je op de plek van bestemming kunt laden, zodat je weer vol zit voor de terugweg. En voor lange afstanden kunnen ze snelladen langs de snelweg.

Daarnaast past het binnen onze manier van leven: het gebruik van spullen (en dus: delen) is belangrijker dan het bezit van spullen. Voor de wijk levert het ook nog eens een verminderde parkeerdruk op als er auto’s gedeeld worden. En een kleine bijdrage aan de luchtkwaliteit.

In onze buurt zijn al deelauto’s beschikbaar via verschillende platforms als Greenwheels, Wheels4all, en mywheels, snappcar.

Dat zijn echter geen volledig elektrische auto’s.

 

  • Greenwheels (van de NS): heeft geen elektrische auto’s in het assortiment.
  • Mywheels (heette vroeger Wheels4all) heeft er wel een aantal. Binnen 10km van Houten: 1x Nissan Leaf in Bunnik, 1x Kia Soul op de Uithof, 1x Nissan e-nv200 Evalia (7-persoonauto) op de Uithof, 1x Hyundai Ioniq Electric in Culemborg, 1x Nissan Leaf Leidsche Rijn
  • Snappcar heeft er ook een aantal. Binnen 7km van Houten: VW e-golf (Tulpstraat, Utrecht), Nissan Leaf (Notebomenlaan Utrecht), Tesla Model S (Mauritsstraat), VW e-golf (Bruntensteeg Utrecht), Tesla Model S (Schoolstraat Utrecht).

Zoals jullie zien is er in Houten geen elektrische deelauto – laat staan in de Hoeves. De dichtstbijzijnde elektrische auto is op 4,5 km, in Bunnik. Dat vind ik niet zo praktisch.

Er zijn verschillende opties nu, waar we graag eens met andere geïnteresseerden over zouden willen doorpraten.

  1. Een bewoner koopt (of leaset) een elektrische auto, en deelt die met de buurt via Snappcar, Mywheels, of op een andere manier.
  2. Een autodeelbedrijf leaset voor ons een auto. Dat doen ze alleen als er genoeg abonnees zijn.

Voorbeelden van die tweede optie zijn:

  • In de stad Utrecht (en omliggende plaatsen) is www.wedrivesolar.nl actief, met Renault Zoë’s (B-segment). Ze plaatsen 1 auto per €600 aan abonnees. (totaal 15000km/jaar). En ze plaatsen een openbare laadpaal.
  • www.buurauto.nl. Hebben vooral wat luxere/ruimere auto’s (C-segment). Kleine 700€ per maand, in totaal, voor 20.000km/jaar
  • Die maandkosten deel je dan afhankelijk van hoeveel dagen per week je hem wil gebruiken. En er komt nog een beetje stroomkosten bij.
  • onzeauto.com Die draaien ook een succesvolle proef in het dorpje Helvoirt, waar ondertussen 5 BMW i3’s (B-segment) rondrijden: https://elektrischeautodelen.nl. Kosten: €4.75 per uur + €5 per maand
  • En in Lochem en omliggende dorpen: www.lochemenergie.net/elektrip. Kosten: €17/€28 per dagdeel/dag, + € 10 per maand (€28/€40 zonder abonnement) voor een Zoë. En €10/€18 per dagdeel/dag, + € 10 per maand (€17/€28 zonder abonnement) voor een tweepersoons Smart Fortwo. Daarbij is een dagdeel 5 uur.

Bij deze vormen van autodelen is er nóg een voordeel ten opzichte van Greenwheels, Mywheels/Wheels4all en Snappcar. We hebben als wijkgenoten namelijk vastde beschikking over de auto. Er is geen bedrijf dat kan zeggen: we halen de auto weg, want er wordt niet genoeg gebruik van gemaakt (of hij is ergens anders harder nodig). En er is geen particuliere eigenaar (bij Mywheels/Snappcar) die kan zeggen: ik ben zelf vier weken weg met de auto, of: ik wil hem niet meer delen. We betalen immers met elkaar de lease-kosten, dus dan is hij echt ‘van ons’.

En onderling kunnen we nog veel meer dingen in overleg afspreken. Bijvoorbeeld wie standaard bepaalde dagen/dagdelen de auto nodig heeft – je hoeft dan niet meer te hopen dat hij dan beschikbaar is. Of we kunnen afspreken er een tomtom in te zetten, die erin blijft en we allemaal gebruiken; dan hoef je die niet steeds met je mee te slepen.

Wie zou ook geïnteresseerd zijn om dit met ons op te pakken? We kunnen dan met een groepje afspreken om de mogelijkheden uit te zoeken, en wensen te inventariseren. En als er voor die tijd al vragen of discussiepunten zijn, schroom niet om te bellen, te mailen, of langs te lopen!

 Hartelijke groet,

Hendrik Moons
Jachthoeve 4
06 – 44 25 09 06
hendrikmoons@gmail.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *